1 דקות קריאה
מודל שמיר"ה

בדרך כלל אני נרתעת ממודלים. למה? כי אני מטילה ספק בקיום מודל אחד שמתאים לכולנו.
איך זה מסתדר עם העובדה שפיתחתי מודל? תוך כדי הסדנאות וההרצאות, שמעתי את הצורך בקווים מנחים שיעזרו להשתמש בידע ובכלים באופן מעשי.
פיתחתי מודל גמיש וקל, שעונה לצורך מהשטח לניהול עומס. הוא מסמן נתיב ללכת בו וכבר זה מפחית עומס, היות שאחד ממוקדי הסטרס הידועים והנפוצים, הם אי ודאות ועמימות. חשוב יותר מכל - 

מה אפשר להרוויח?

  • הפחתת הנזקים של סטרס ושחיקה רגשית.
  • הנגשת הידע כדי שיהיה קל יותר להשתמש בו.
  • איתור מה עוזר לך ומה מתאים לך כדי להתמודד.
  • שמירה על הרווחה האישית

מודל שמיר"ה  - שלב אחד מוביל לשלב הבא:

  1. שניה לעצור – עצירה לרגע מההתנהלות היומיומית השוטפת. לא כדי לנוח ו'לנקות ראש', אלא כדי להתבונן. 
  2. מרווח – הרווח מאפשר להתרחק ולהסתכל על עצמי ועל הסיטואציה מנקודת מבט אחרת. פרספקטיבה שמרחיבה אפשרויות ודרכי התמודדות. 
  3. ידע – ידע והכוונה מקצועית נפגשים עם נקודת המבט האישית. מפגש זה מאפשר מיפוי וזיהוי של מוקדי הקושי, הכוחות והמשאבים שלי. 
  4. רעיון – עכשיו אפשר להתחיל לקצור את פירות ההתבוננות, הפרספקטיבה והידע ולשאול -  ומה נחוץ לי עכשיו? רעיונות וכיווני פעולה שעולים בזכות השלבים הראשונים. תיזכרו במצב שבו, תוך כדי שיחה עולה לך המשפט - "תוך כדי שאנחנו מדברים, עולה לי רעיון.... / אני מבינה ש.....
  5. החלטה – איך להוציא לפועל את הרעיונות לאיזושהי פעולה. זו לא חייבת להיות החלטה דרמטית או שינוי של 180 מעלות. אפילו עדיף שלא - פעולה יומיומית, נגישה וקלה. למשל, "השבוע אלך פעמיים בשעות הערב ל-15 דקות בפארק שליד הבית, כדי להתאוורר בסוף היום. עוד דוגמאות - פה למטה.

דוגמאות לשימוש מעשי:

  • בסדנה לבני משפחה מטפלים ההתבוננות עזרה לאחד המשתתפים להבין שהוא חייב לקחת זמן לעצמו. הוא הסתכל על עצמו מהצד והבין שאחרת, יש סיכוי שהוא יתרסק ולא יוכל לטפל באמא שלו ובעצמו וזה מה שהוא שיתף: "הצעת שניקח 5 דקות לעצמנו. החלטתי לקחת לעצמי שעה ביום". 
  • בסדנה לבנות זוג של מילואימניקים אחת המשתתפות שיתפה: "החלטתי מעכשיו לכתוב לעצמי כול יום וזה עוזר לי לפרוק".
  • בסדנה לצוות בעבודה לימדתי מודל חוס"ן והסברתי שהסחת דעת היא דרך לווסת ולהפחית עומס וסטרס רגשי. הזכרתי כמה חשוב להשתמש במודל בשביל העצירה, ההתבוננות והסתכלות אחרת. אחד המשתתפים אמר: "עכשיו אני מבין שכשאני רואה סדרה טיפשית שמצחיקה אותי בסוף היום, זו לא בריחה או עצלות, אלא הצורך להוריד את סף המתח ולתת למוח קצת לנוח. זו בעצם שמירה על הרווחה ועל הבריאות שלי. הרבה הקלה היתה במשפט הזה יחד עם הפחתת אשמה שגוזלת מאיתנו כ"כ הרבה אנרגיות.  
  • בת זוג של אדם מבוגר חושבת שבן הזוג רואה יותר מדי אקטואליה ושזה לא עושה לו טוב. בסדנה היא אמרה שהיא החליטה שהפעולה שלה תהיה לקבל את המצב ולהפסיק להתווכח - זה אינו מסכן אותו ורק מייצר מתח והרבה עומס בשביל שניהם. ההחלטה העיקרית שלו היתה לקבל את המצב ולחשוב מה היא רוצה לעשות כשזה קורה, על מנת להפחית את המתח והלחץ שזה גורם לה. היא החליטה לא להיות לידו כשהוא עושה את זה זה ולעשות משהו לעצמה.  

מה שחשוב זה למצוא משהו כמה שיותר מותאם אישית, נגיש וקל, כדי להעלות את הסיכוי שזה יהיה משהו שתוכלו להשתמש בו ולאורך זמן


מודל שמיר"ה - כל הזכויות שמורות לשמרית פרנקל